|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Tsjechische legendes
Bijgaand een paar leuke verhalen. Het heeft mijzelf bijzonder geboeid en ik wil het met jullie delen. Misschien wel bekend bij de doorgewinterde Tsjechen onder ons.
Ridder Bruncvík, zijn omzwervingen leidden ridder Bruncvík en zijn gezelschap naar een naargeestig eiland waar geen levende ziel te bekennen was. Bijna de hele groep kwam om van de honger en de dorst. Bruncvík die in het bezit was van een heel bijzonder zwaard, wist zich echter door een list van de hulp van de Mythologische vogel Nob (een griffioen) te verzekeren en ontkwam. Het lot voerde hem naar een plaats waar een negenkoppige draak in gevecht was met een dubbelstaartige leeuw. Bruncvík slaagde erin de draak met zijn zwaard enige koppen kleiner te maken. De leeuw was de dappere ridder zo dankbaar dat hij hem vanaf die dag als een trouwe hond volgde.Na diverse omzwervingen bereikte Bruncvík en zijn metgezel zijn vaderland Bohemen. Zijn vrouw had zich tijdens zijn afwezigheid uitstekend vermaakt en had zojuist een nieuwe vrijer gevonden. Bruncvík ontstak in woede en doodde zijn rivaal met het legendarische zwaard. Vanaf die tijd keerde de rust terug in de streek. Het zwaard is volgens de verhalen in de sokkel, waar het beeld van de ridder op staat verborgen. De leeuw siert sinds die tijd het Tsjechische wapen. De oude Weduwe Vlak bij de Loreto kerk woonde een arme weduwe die evenveel kinderen had als er klokken in het carillon hingen. Deze kinderen werden daarom "de Loretta klokken"genoemd. De weduwe droeg een ketting met daaraan voor elk kind een zilveren muntje. In die dagen heerste er een pestepidemie. Ook aan de deur van de weduwe ging de zwarte dood niet voorbij. Een voor een nam de dood de kinderen weg. Voor elk kind offerde de weduwe een muntje op om de doodsklok te laten luiden, zodat de hemelpoorten zich voor het kind zouden openen. Als laatste werd de weduwe zelf het slachtoffer van de zeer besmettelijke ziekte. Toen ze haar einde zag naderen werd ze getroost door de gedachte dat ze haar kinderen naar het paradijs zou volgen. Haar muntjes waren echter op en er was niemand die het luiden van klokken voor haar kon betalen. Opeens begonnen de klokken uit zichzelf te klingelen en speelden een liefelijk lied. Sinds die tijd werd het uur niet langer door eenvoudig gelui aangegeven, maar speelt het carillon die romantische melodie. Bron: Reishandboek Tsjechie & Slowakije Auteur: Boukje Jansen van Galen |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
|
Re: Tsjechische legendes
Op het plein Nám. Kinských (voormalig Nám. Sovětských Tantistů) stond een kopie van de tank waarmee generaal Lelioesjenko op 9 mei 1945 Praag bevrijdde van de nazi's. Na de revolutie van 1989 ontstond er onenigheid of de tank moest blijven staan of moest worden verwijderd. Voorstanders van de verkoop wilden alle herinneringen aan de sovjets verwijderen, tegenstanders zagen het gedenkteken als een symbool voor de dappere soldaten die stierven tijdens de bevrijding van het land. In april 1991 was de tank een tijdje rosé. Een kunstenaar had het gevaarte uit protest 's nachts een rosé kleurtje gegeven. Al de volgende dag lag een "te klein" dekzeil over de tank. Binnen een week liet het stadsbestuur de tank in de oorspronkelijke groene kleur oververven. Niet lang daarna werd het voertuig van officiële zijde rosé geverfd. Uiteindelijk werd de tank alsnog verwijderd. Nu staat het ding in het museum voor de lucht- en ruimtevaart in Kbely.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
Re: Tsjechische legendes *DELETED*
Bericht verwijderd door Jan_en_Marcela
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
VIP Lid
|
En niet te vergeten - "Golem". Als er iemand een leuk verhaaltje over Golem kan plaatsen, ik heb helaas weinig tijd om te zoeken. Dat is vas leuk voor iedereen!
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Super Lid
|
Eeuwenlang woonden er joden in Praag. Ze hadden een eigen Joodse Wijk. In de 16e eeuw was er een wijze man: De rabbijn (rabi) Juda Löw ben Betsabel. Mensen kwamen vaak naar hem toe voor hulp.
Rond Rabi Löw bestaan er allemaal verhalen/legendes. Waaronder een over de Golem: De Joodse gemeenschap had het niet makkelijk. Ze werden vaak benadeeld. Om de Joden te beschermen maakte de Rabi een figuur uit leem. Had ie volgens mij uit de Moldau gehaald. ![]() Deze figuur wekte hij tot leven. De Golem was geboren! De Golem deed in opdracht van de Rabi, verschillende klusjes. De Golem had een gleuf of iets dergelijks in zijn voorhoofd waarmee de rabi de Golem kon activeren en uitschakelen. Maar een keer vergat de rabi de Golem uit te schakelen en de Golem vernielde de boel in de Ghetto. De Rabi was op dat moment bezig in een synagoge en werd door iemand gewaarschuwd. De Rabi snelde naar de Golem en schakelde hem uit. De Golem werd op zolder van de Altneu Synagoge geplaatst. Jaren later probeerde een student, uit het leem op zolder, de Golem tot leven te wekken. Niet uit nieuwsgierigheid, maar uit hebzucht. Die hebzucht werd de student nootlottig. De Golem kwam weer tot leven en groeide en groeide waardoor de student plat gedrukt werd. Over de Golem bestaan denk ik verschillende soorten verhalen. je hebt het boek 'Der Golem' van Gustav Meyrink en een heel oude film 'Der Golem'. In de Waxmusea in Praag kun je de Golem zien. Maar als ik aan Golem denk, dan zie ik altijd de Golem uit de film cisaruv Pekar met Jan Werich voor me. ![]() |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
PS. Mooi verhaal trouwens |
|
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
Wat een monster
. Toevallig begon mijn vrouw er ook net over. Ik zei: Dat is toevallig, want op het Forum hebben we het er net over. Ze bevestigde dat er inderdaad een Tsjechische film over is gemaakt, een hele oude film. Hier in Tsjechie tijdens het laatste Kerstfeest nog op TV geweest.Bedankt voor de foto. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
VIP Lid
|
Bedankt Rudolf!!! Heel veel mensen kennen deze reus nog niet. Ik vind het leuke legende, altijd al gevonden. Fijn is, dat je je tijd nam om het op te zoeken.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Super Lid
|
Ik heb dit niet opgezocht. Ik kende het al
![]() Jan, de film Cisaruv Pekar, Pekaruv Cisar moet je echt gezien hebben ![]() Het verhaal zelf is verzonnen, maar wel gebasseerd op feiten. Historische personages komen er in voor: Keizer Rudolf II, alchemist Eduard Kelly, Astronoom Tycho de Brahe en de mysterieuze Sirael. Het verhaal: De oude keizer Rudolf II is omringt door dienaren, astronomen, kunstenaars, kwakzalvers en mensen die hem van kant willen maken. Rudolf II heeft een paar wensen. Hij wil weer jong worden en hij wil de Golem. Maar het loopt niet lekker: de Golem is onvindbaar,de keizer heeft kiespijn en dan is er nog de bakker Matej die brood voor de keizer aan de arme bevolking heeft uitgedeeld! En dan heb ik het nog niet gehad over de gravin die aan de keizer z'n kop loopt te zeuren! Bakker Matej wordt in een diepe kerker gegooid en vergeten. Maar dan wordt de Golem per toeval gevonden. Een paar vertrouwelingen van de oude keizer wil de keizer doden en de Golem in handen krijgen. Echter: De oude keizer is met de noorderzon vertrokken en de bakker wordt voor de jonge keizer aangezien. Vandaar de titel: Cisaruv Pekar, Pekaruv Cisar. In het Nederlands: de keizer's bakker, de bakker's keizer. Nu heb ik het een en ander verklapt, maar nog lang niet alles. Kijken dus ![]() |
|
|
|