|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#41 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Hoi Jonathan
het loon dat je vermeldt is idd geen vetpot. Je zal merken dat je in Tsjechië en zelfs in Praag vlot kan overleven met weinig geld, op vlak van eten en drinken, film, theater, concerten,... maar de zware uitgavenpost in Praag wordt natuurlijk accomodatie. Flatsharing is OK http://www.expats.cz/prague/f-11.html maar dan heb je niet echt je eigen haunt. Probeer ook wat informatie vast te krijgen over de vele privat-mogelijkheden in de buitenwijken. Heel wat Pragenaars verhuren een deel van hun huis, meestal aan toeristen maar er wordt ook longterm verhuurd aan expats die verschillende maanden blijven. Is bijna weer een jaar geleden dat ik nog in Praag geweest ben. Normaal terug eind november en indien goesting trakteer ik je wel een paar pinten van mijn 'stevig' westers salaris :-) Grtz Swake |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Lid
|
hey dybbuk, bedankt voor je reactie, eigenlijk moet ik wel zeggen dat de reacties hier me eigenlijk niet verontrusten maar me eerder wat op het gemak stellen, ik ben ook niet van plan om echt buitensporige dingen te gaan doen zoals veel uitgaan en dergelijke zaken, ik wil gewoon zien waar ik kom met dat loon in de eerste maanden en dan pas ik wel mijn levensstijl daaraan aan...
Flatsharing is echt geen probleem voor mij, zo heb ik het de laatste dertien maanden ook al gedaan in Scotland want alleen wonen valt hier echt ook bijna niet te doen... Dat eind november daar hou ik je aan!!! altijd handig om wat ervaringen uit te wisselen... Misschien kunnen we dan beter via mail afspreken omdat ik nog niet weet of ik thuis internet ga hebben. Mijn mailadres is acxjonathan@yahoo.fr Ik hoor nog wel van je. Cheers, Jonathan |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Lid
|
Ik heb ook via www.spolubydlici.cz een roommate gevonden.
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Lid
|
Ik heb deze site net bekeken en als je in het "Tsjechisch" zoekt, dan is het goedkooper... denk ik. Bijv. Leona zoekt een roommate in Karlin (niet ver van het centrum; metro B Krizikova) voor 3500 CZK. Dat vind ik een goede prijs. Zij schrijft dat zij weggaat en dat het bij een familie is... Jij mag via email reageren.
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Nieuw Lid
|
Werken voor Accenture
Hallo,
Per februari ga ik in Praag werken voor Accenture. Zijn er mensen die daar al voor werken? Nu heb ik een aantal vragen: Wat zijn zaken die geregeld dienen te worden? Wat doet Accenture voor je? Wat hou je over van het salaris? Hoe vindt je een goed onderkomen? Kosten om naar Nederland te vliegen? Etc? Hopenlijk kunnen jullie mij helpen aan antwoorden. Groeten Dennis |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Lid
|
Hallo Dennis,
Ik werk niet voor Accenture, maar voor de algemene vragen: Regelen: uitschrijven Ned. gemeente; vragen om conserverende aanslag belastingdienst (M) voor het gemixte NL-CZ jaar; aanmelden CZ vreemdelingenpolitie en verzoek indienen voor residence permit; inschrijven bij je nieuwe Majitel (huisbaas); Bankrekening openen (KB of E-banka of CSOB); eventueel je NL rijbewijs omruilen voor een CZ rijbewijs (niet verplicht maar wel zo handig); Onderkomen: kijk vooral op: www.happyhouserentals.cz of www.flats.cz of www.sreality.cz , houdt rekening met borg en bemiddelingskosten makelaar; Wellicht kent Accenture vergoeding voor verhuizing? Vliegen naar NL: Kijk op www.smartwings.cz of www.csa.cz of andere prijsvechters voor tarieven; Salaris: grofweg houdt je 60-65% over afhankelijk van je bruto inkomen. Voor de rest zijn je vragen van die algemene aard dat de antwoorden dito zijn....:-) Succes. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Actief Lid
|
Dennis,
het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat je maar voor een paar jaar in Tsjechie wil blijven om daarna misschien verder te reizen of terug te gaan. Het is dan helemaal niet handig om je uit te schrijven. als nog ouders hebt dan gebruik je dat als permanent adres. in dit geval stop je de verzekering in NL op de dag dat je contract in gaat in CZ. bij accenture wordt je vast goed verzekerd. ditzelfde geld voor je rijbewijs. het maakt namelijk geen zak uit!! je moet zelf de keuze maken. veel succes.
|
|
|
|
#49 |
|
Actief Lid
|
Vraagje
geoon uit misschierigheid, wat zou ik kunnen verdienen in Tsjechië met: ik heb LEAO,KMBO,MEAO ( 2 jaar niet afgemaakt),Gildenvaart. was losse curussen etc
|
|
|
|