het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 13-09-06, 19:29   #31
Actief Lid

Nationaliteit:
Geen managers, maar wel IT-mensen en die verdienen relatief erg veel in Tsjechië. Heb heel wat contracten voorbij zien komen toen ik op personeelszaken werkte en dacht toen ook weleens: jammer dat ik geen IT-er ben... En of je wel of geen universitaire opleiding hebt maakt natuurlijk ook wel enig verschil. Dus die 30.000 lijkt mij wel reëel.
Lisa F. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-09-06, 13:16   #32
Actief Lid

jordaanoever's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Exexpat schreef:
Ik moet zeggen dat ik 30k ook wat aan de lagere kant vind. Ik ken nogal wat tsjechische ex collegas die in praag in de IT zitten. Moet zeggen wel allemaal WO opleiding. Maar die zitten met salarissen tussen de 40-60k en dat zijn geen managers.
Idd IT mensen verdienen erg lekker over het algemeen, ook in Praag.
Wat ik met name probeerde aan te geven in mijn vorige blokje dat 30k voor een administratieve functie niet een aanbod is om van af te schrikken. Wanneer het minder wordt moet je toch wel uitkijken aangezien er een grootte schaarste is aan Nederlands taligen in Praag en daar moeten we wel ons voordeel uit halen
jordaanoever is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-09-06, 12:53   #33
Lid

Nationaliteit:
Vraag over geboden salaris in Praag

Hey iedereen,

Eerst even kort voorstellen

Jonathan is de naam
leeftijd, bijna 23
nationaliteit Belg
Wonend te Scotland op dit moment
Opleiding Sociaal assistent/maatschappelijk werker

Ik kreeg namelijk een baan aangeboden in praag als maatschappelijk werker/ Human Resources, deze baan doe ik eerst en vooral om ervaring op te bouwen in de lijn van mijn diploma, dus niet om na een jaar of zo te verhuizen naar een ander land of terug te keren naar belgie met een hoop geld op zak.

Ik vroeg me echter af, het loon wat ik zou krijgen zou een netto loon zijn van 15 600 CZK (netto) om te beginnen met kans op opslag indien ik mijn job goed uitoefen natuurlijk, daarnaast krijgen we ook nog maaltijdcheques voor iets van 2,80 euro per gewerkte dag.

Ik ga der van uit dat een bedrijf mij geen baan in Tsjechie zal aanbieden met een loon waar ik daar niet kan op overleven dus ik ben eigenlijk wel van mening dat het zou moeten lukken om daarmee te overleven, want tenslotte welk bedrijf laat zijn werknemers nu bij manier van spreken doodgaan van de honger (vooral als het over een internationaal groot bedrijf gaat)

Nu had ik graag eens gehoord van jullie wat jullie van dit loon vinden, vinden jullie het dan toch te laag of valt het echt best te doen om hiermee te overleven?

Ik geloof dat het bedrijf ook zelf appartementen verhuurt om te delen met iemand anders (tweepersoonsappartementen) en dat deze tussen de 250 a 300 euro per maand liggen dus gedeelt door twee maakt dat 125 a 150 euro per maand...

Graag even jullie eerlijk en oprechte mening hierover...

THX

Jonathan
Jonathan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-09-06, 15:43   #34
Actief Lid

idur's avatar

Nationaliteit:
Welkom Jonathan op het forum,en dit is zeker geen domme vraag.Ik heb even uitgerekend wat dit maandloon in euro's is,550€+ 50€ aan maaltijdcheques.Ik denk dat wel genoeg is om ginder te overleven maar rijkelijk betaald is toch iets anders.Je moet rekenen dat in Praag,als grootstad en toeristische trekpleister,alles wel iets duurder zal zijn dan in een landelijk stadje.Maar is het de bedoeling dat je ginder blijft of na enige tijd(1jaar,2 jaar?)terugkeert naar België of een ander land?
idur is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-09-06, 15:46   #35
VIP Lid

Kajuna's avatar

Nationaliteit:
Domme vragen bestaan niet.
Ik ben niet zo thuis in Praag (ben meer een zuidboheems boertje) maar ik vind die huurprijs van je baas wat aan de hoge kant (pakweg 9000 kronen). Het loon wat karig maar daar kun je wel meee rond komen en als het een stageplek is is het zeker niet slecht. Een maaltijdvergoeding van pakweg 80 kronen vind ik persoonlijk een fooi.
Kajuna is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-09-06, 15:57   #36
Lid

Nationaliteit:
Citaat:
idur schreef:
Welkom Jonathan op het forum,en dit is zeker geen domme vraag.Ik heb even uitgerekend wat dit maandloon in euro's is,550€+ 50€ aan maaltijdcheques.Ik denk dat wel genoeg is om ginder te overleven maar rijkelijk betaald is toch iets anders.Je moet rekenen dat in Praag,als grootstad en toeristische trekpleister,alles wel iets duurder zal zijn dan in een landelijk stadje.Maar is het de bedoeling dat je ginder blijft of na enige tijd(1jaar,2 jaar?)terugkeert naar België of een ander land?
Hey,

Thx voor je reactie, het is in ieder geval de bedoeling om der in eerste instantie een jaar te blijven en dan zie ik wel, vooral hangt dit alles een beetje af van de promotie die ik eventueel kan maken en dergelijke zaken, want met promotie hangt ook een iets hoger loon vast wat maakt dat je het ook terug wat breder krijgt.

Zoals ik al zei is het niet de bedoeling om te sparen, ik wil gewoon rondkomen en dat betekent dan ook in mijn ogen dat ik de laatste week van de maand geen droog brood met een glas water als lunch moet nemen. Ervaring is in mijn ogen iets wat belangrijker en relevanter is en die nemen ze mij dan ook niet meer af...

Ik was ooit met school voor tien dagen in Praag en vond het een geweldige stad, want nu leef ik op iets van een 40 min met de trein van Glasgow en ik moet zeggen dat Glasgow wel mooi is en zo maar mij zeker voor de helft niet zoveel aanspreekt als praag...

Ik heb hier ook al wat rondgelezen op het forum en zo en ik denk dat dit inderdaad wel heel handig kan zijn in verband met eventuele vragen die ik zou hebben ook als ik bijvoorbeeld ginder al ben...

Ik wou dat ik zo een forum had ontdekt voor ik naar Scotland kwam, dat had me op een paar gebieden dan ook veel wijzer gemaakt maar nu moet je het allemaal maar aan den lijve ondervinden, maar bon ik heb het hier ook al 13 maanden weten te redden met een karig loontje, hoge huurprijzen, council tax en een hoge kost van leven dus ik denk dat Praag wel zou moeten lukken, ik ben dan ook niet zo materialistisch ingesteld...

Jonathan
Oud 30-09-06, 16:41   #37
Lid

Charaska's avatar

Nationaliteit:
Hoi Jonathan,

met dit loon kun je wel overleven in Praag. Ik heb bijna hetzelfde loon gehad. Maar... ik heb niks gespaard :-) Toch heb ik genoten van cafes, cinemas, uitstapjes. Maaltijdcheques (stravenky) zijn bedoeld om een lunch te kopen en 80 CZK is echt genoeg. Er zijn veel restaurantjes die hebben "poledni menu" (de lunch menu). Het is snel, warm, meestal lekker en een maaltijd kost 2-3 eur. Met deze cheques kun je ook in sommige supermarkten (Delvita, Albert, Tesco Narodni etc.) betalen. Dat scheelt ook.
De huurprijs van je baas vind ik ook een beetje te duur als het van jouw baas is. Misschien kun je later iets beters vinden.

Veel succes!!!

Jana
Charaska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-09-06, 17:08   #38
Lid

Nationaliteit:
Hey Jana

Bedankt voor je reactie, ze hadden me inderdaad ook verteld dat die 80 CZK genoeg zou moeten zijn om zeg maar een dagmenu in een of ander nabijgelegen restaurant te kopen, dat heb ik dan ook in rekening genomen want dat scheelt natuurlijk ook weer als je bijvoorbeeld 's avonds niet warm moet koken en dergelijke zaken...

Qua huur hoor ik dat dit best allemaal duur is of zo hetgene wat ze dan voor de appartementen vragen.
Maar we krijgen inderdaad ook accomodation tour of zo zoals ik hier in Scotland ook gekregen heb en daar heb ik het vermoeden dat we ook wel wat zaken zullen zien die natuurlijk voor mij ook wel betaalbaar zullen moeten zijn. Ik verlang geen grote luxe van een woning in praag maar graag toch wel wat basic comfort zoals een degelijke verwarming, een deftig bed en een douche of bad of zo... voor de rest hoeft tv en dergelijke zaken voor mij eigenlijk echt niet hoor...

Maar dan nog een ander vraagje:

Denken jullie dat het dan mogelijk moet zijn om eventueel aan goedkopere housing te raken in praag eventueel met het delen met meerdere personen natuurlijk, misschien met een gemeenschappelijke keuken en badkamer en dergelijke zaken?

Eventueel sites of aanbevelingen die voor een deftige housing kunnen instaan?

@ Gorrit : THX
Oud 30-09-06, 19:40   #39
Actief Lid

totalcrazy's avatar

Hoi Jonathan,

Welkom op het forum. Ik woon en werk in Praag voor Monster (in Nederland Monsterboard). Ik moet zeggen dat een loon van 15.600 CZK redelijk aan de minimale kant zit. Wij hebben ook veel internationale mensen in dienst hier op een Tsjechsich contract en het laagste loon dat ik hier in het bedrijf ken is 25.000 bruto bijna 18 netto.Ook wij hebben lunch tickets (dat is heel gebruikelijk in Praag). Inderdaad de tickets zouden genoeg moeten zijn voor een lunch. Wat huren betreft ik adviseer om eens op www.expats.cz te kijken daar staan regelmatig advertenties voor "flatshare", je moet daarvoor kijken onder het kopje Accomodation. Overigens worden hier ook regelmatig werknemers gezocht. Er staat bijvoorbeeld nu een advertentie voor een CS Rep met Nederlands voor 30/40 bruto.
In ieder geval veel succes en plezier gewenst in Praag.

vg Piet Brands
totalcrazy is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-09-06, 19:51   #40
Lid

Nationaliteit:
thx man... ga direct eens een kijkje nemen op die site, een andere baan zoeken zou ik ook nog altijd kunnen doen als ik daar ben en ik zie dat het bijv, moeilijk zou zijn om rond te komen met mijn loon ginder...
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels