het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 25-09-06, 19:46   #1
Actief Lid

gerrit's avatar

Nationaliteit:
Jachthond Cesky Fousek

Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar adressen van hondenfokkers,die in de buurt van het Reuzengebergte wonen en die de jachthond Cesky Fousek fokken.
Deze hond is vergelijkbaar met de Duitse staande draadhaar alleen is het karakter veel zachter/aangenamer.
Wie kan mij helpen?

B.v.d.

gerrit
gerrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-09-06, 22:01   #2
Lid

Hoi Gerrit ik moet eerlijk zeggen dat ik ze nog geen een keer heb gezien in Tsjechie. Maar ik ga in November terug en zal is informeren bij men (jagende) kameraden. Heb zelf een griffon is bijna niet te onderscheiden van de fousek. Ik kan je hier in Nederland wel in contact brengen met fokkers. Veel succes groetjes Sybe
reggie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-09-06, 09:52   #3
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
gerrit schreef:
Ik ben op zoek naar adressen van hondenfokkers ..... die de jachthond Cesky Fousek fokken.
Hier heb je de site van de rasvereniging, is ook in het Duits, Wellicht kun je daar iets vinden anders kun je ze een e-mail sturen.

http://www.westland.cz/fousek/phprs/index.php

De Fokkers gedeelte is alleen in het Tsjechisch, zie hier voor Noord Tsjechie.
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg 1137667530_obr2.jpg (75,5 KB, 10x bekeken)
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-09-06, 10:23   #4
Actief Lid

unita's avatar

Nationaliteit:
Ik heb twee cesky fouseks, ben net nieuw op het forum. Kijk maar eens bij voorstellen onder de naam unita, daar zie je ook een foto van mijn honden.
Ik zou persoonlijk een hond uit Tsjechië zelf halen.
Ik wil je wel meer informeren, heb een lijst met alle fokkers in Tsjechië, dit kan via persoonlijk bericht.
vriendelijke groet, unita
unita is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-09-06, 15:25   #5
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
unita schreef:
heb een lijst met alle fokkers in Tsjechië, dit kan via persoonlijk bericht.
Misschien handig om de lijst gewoon hier op het forum te zetten zodat anderen er wellicht ook plezier van hebben?
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-09-06, 20:45   #6
Actief Lid

unita's avatar

Nationaliteit:
Ik heb inmiddels contact gehad met Gerrit via de mail.
De lijst die ik heb van het gehele land is dezelfde als die achter de link van Vasek staat. Ik ken persoonlijk wel een paar fokkers en wanneer men meer informatie wil kan men mij altijd een pb sturen.
Ik hoop voor Gerrit dat het allemaal gaat lukken, hij heeft er geen haast bij dus kan hij op zijn gemak eens "rond gaan kijken".
Ik wens Gerrit succes!
groet, unita.
Oud 27-09-06, 11:38   #7
Actief Lid

baffie's avatar

Nationaliteit:
Hoi,

ben ook de fiere eigenaar van een Cesky Fousek, zelf uit Tsjechie gehaald.
We hebben dit ondertussen al voor enkele kenissen ook gedaan.
We kennen Mr Dostal persoonlijk, hij heeft de rasstandaard van de Cesky Fousek gemaakt en ook een boek erover geschreven (denk trouwens dat dat het enige bestaande boek is over de CF)
Wat voor type zoek je ? zoek je een echte jachthond, of eerder exterieur gericht ?
Als je dit weet kan je gaan zoeken in de bloedlinies welke hetbeste bij jou past en zo naar een geschikte fokker.
baffie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-09-06, 12:15   #8
Actief Lid

unita's avatar

Nationaliteit:
Wij hebben ook het boek van de heer Dostal hier thuis liggen.
De cesky fouseks vanuit Tsjechië zijn allemaal op de jacht gefokt, anders mag je er niet mee fokken, daarbij wordt er ook naar het uiterlijk gekeken. Het is zelfs zo dat wanneer je fokt er gekeken wordt naar exterieur en jachtkwaliteiten en afhankelijk hiervan wordt bepaald hoeveel pups je mag houden in het nest. Zeven of zes stuks, zij krijgen een stamboom, de rest mag helaas niet blijven leven.
Men gaat er in Tsjechië anders mee om maar dat wil niet automatisch betekenen dat dit slecht is. Manke honden worden bijvoorbeeld ook sneller afgemaakt omdat men de hond echt gebruikt als jachthond, geen geld heeft voor allerlei dure medische operaties en zo sluit men de verbreiding van eventuele erfelijke afwijkingen meteen uit.
Oud 27-09-06, 14:44   #9
Actief Lid

gerrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
baffie schreef:
Wat voor type zoek je ? zoek je een echte jachthond, of eerder exterieur gericht ?
Als je dit weet kan je gaan zoeken in de bloedlinies welke hetbeste bij jou past en zo naar een geschikte fokker.
Ik zoek een hond uit de jachtlijnen.Ik wil er tzt zelf mee gaan jagen.
Mijn bedoeling is om een afgerichte hond van ca 2 jaar te kopen.
Weet je een fokker? En wat is de gemiddelde prijs?

Groetjes,

Gerrit
gerrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-09-06, 15:34   #10
Actief Lid

unita's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
gerrit schreef:
En wat is de gemiddelde prijs?
Dit is sterk afhankelijk waar je terecht komt. Vanuit het gebied waar mijn oudste teef vandaan komt werd mij een paar jaar geleden verteld dat een pup toen 60 euro kostte. Dit vind ik dus veel te weinig en ik kan je melden dat ik dit er niet voor heb betaald. Mijn hond is ook via de heer Dostal uitgezocht. Nu hoor ik prijzen van 350 euro en veel meer.
Een afgerichte hond kost denk ik meer dan een pup.
Koop je de hond via een "bemiddelaar" dan gaat daar zeker weten ook nog wat geld naartoe en zit dat bij de prijs inbegrepen.
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels