het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 22-07-03, 03:12   #11
Gast

Re: Tsjechische keuken.

Ik vertrek vrijdag op vakantie naar Tsjechie. Op dit forum las ik over de Tsjechische keuken, volgens de ene heel erg lekker, volgens de andere niet... Kan iemand me vertellen wat ik zoal op mijn bord kan verwachten?... De naam van het gerecht in het Tsjechisch en welke ingredienten er zoal inzitten. Ik lust vrijwel alles maar ik heb nogal een gevoelige maag :-(
  Bericht citeren in antwoord
Oud 22-07-03, 15:42   #12
VIP Lid

Sandra's avatar

Nationaliteit:

Tsjechen koken nog niet zo heel veel met olijfolie, dus daar hoef je je in ieder geval geen zorgen om te maken. Verder is er vanalles te verkrijgen wat je hier ook in een restaurant kunt krijgen. Varkenvlees (veprove maso) is meer te krijgen dan rundvlees (hovezi maso) en kip (kureci maso).
Het meest traditionele Tsjechische gerecht is veprove, zeli a knedliky (varkensvlees, zuurkool op tsjechishe wijze en knödels) You love it or you hate it. Persoonlijk kom ik er mijn bed wel voor uit. Gewoon een halfje gesneden sesam bruin kent men niet. Chleba= brood en kan het best worden vergeleken met Oberlander brood. Rohlik komt het meest in de buurt van een hard wit puntje......kijk uit, want na een dag kan een rohlik meestal worden gebruikt als moordwapen! :-)
Verder wordt er veel gebruik gemaakt van knoflook en komijnzaad in gerechten. Hoop dat je het naar je zin zult hebben.
Sandra is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-07-03, 19:02   #13
Nieuw Lid

Beste Lidi, ben zelf ook Vlaming, en wil je toch even waarschuwen. Wij als Vlamingen zijn natuurlijk verwend, en kunnen eender wat van eender welke keuken ten allentijden wel ergens gaan eten. In Tsjechie ligt dat toch nog iets anders. Het hangt er natuurlijk vanaf naar waar je gaat, als je in de grote steden blijft (zeker Praag) is er wel ruimere keuze, maar als je naar het platteland gaat en in een typische Hospoda komt staat er wel heel wat anders op het menu. De Tsjechische keuken is eigenlijk boerenkost, zeer veel kool (witte kool, zure kool, rauwe kool, rode kool, koolsla, ....) en het vlees is toch veel vettiger dan hier bij ons. Als je bijvoorbeeld spek vraagt, kan het wel eens gebeuren dat er meer blokjes puur vet bijzitten dan vlees zelf, en een spagetti bolognaise is niet met gehakt gemaakt maar met schijfsjes van een soort knackworst. Maar ik ben bijvoorbeeld verzot op hun "brambor" soep, of de zuurkoolsoep of pure looksoep. In de zomer neem ik heel veel "Chopsky salat", een salade van tomaten, komkommer, paprika, ui en geraspte kaas (te vergelijken met Feta) maar in de betere restaurants kan je wel meerdere salades krijgen. Voor iemand die in Tsjechie is opgegroeid kan die boerekost natuurlijk heerlijk zijn, maar voor ons verwende Vlaming moet ik eerlijk zeggen dat de Tsjechsiche keuken niet kan tippen aan die van ons. (Sommigen onder jullie zullen nu wel boos op me zijn...) Het is wel zo dat de keuken er in elk geval is op vooruit gegaan, ikzelf kom al 10 jaar in Tsjechie (minstens 3x per jaar) en er is toch duidelijk verbetering. Het brood vindt ik dan weer heerlijk, het is een zuurdesem brood (zoals Duits brood), enkel met boter....heerlijk. O ja, wat de koffie betreft, best een espresso vragen, anders krijg je een kom met een laag koffie op de bodem waar ze kokend water op gieten....
Maar voor de rest ben ik verliefd op Tsjechie, de mensen zijn zeer vriendelijk en oprecht, zeer mooie natuur, en helemaal geen stresssss
kesip is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-07-03, 06:32   #14
Gast

We verblijven in een pension in Spindleruv Mlyn in het Reuzengebergte, heb gehoord dat het een bekend ski-gebied is waar veel buitenlandse toeristen komen. We houden heel veel van de natuur en de stilte en hopen hier mooie wandelingen te kunnen maken. Hopelijk valt het wat eten betreft 'n beetje mee...
  Bericht citeren in antwoord
Oud 23-07-03, 14:53   #15
Nieuw Lid

Ik ben dit jaar op wintersport geweest in Spindleruv Mlyn en kan je zeggen dat het een heel mooi gebied is. Het eten daar is ook goed te doen. Wij zijn daar voornamelijk bij een restaurantje geweest wat daar aan de hoofdstraat ligt. Weet helaas geen naam er van. Als je op die weg loopt heb je op een gegeven moment een klein discotheekje "Snekolend" genaamd met een grote slak erop getekend als je dan nog een pak weg 800 meter doorloopt heb je een klein pensionetje liggen aan je rechterhand waar je geweldig kan eten. De man die daar het zaakje runt is erg vriendelijk en praat zelfs een beetje Nederlands. Ook kent hij een beetje Nederlandse gewoontes. Wat ik daarmee bedoel is toen wij ergens anders aten gebeurde het volgende: Nadat wij hadden gegeten werden direct onze borden weg gehaalt. Dit vonden wij nogal vreemd en eigelijk ook wel een beetje storend Achteraf hoorde ik van een Tsjechische vriendin van mij dat dit het gebruik was in Tsjechië. De man in het pension echter laat de borden staan en vraagt ook netjes of het gesmaakt heeft! Maargoed..ik denk dat jullie het daar best naar jullie zin gaan krijgen en over het eten zou ik me geen zorgen maken!

[edit] pfffff ben nog niet echt wakker! Bovenstaand verhaal was in Rokytnice nad jizerou.
Remko is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-07-03, 18:56   #16
Nieuw Lid

Dan zal het wel meevallen, daar waar het toeristisch is kan je meestal verschillende goede restaurantjes vinden. Meestal zijn de keukens in de betere hotels in zulks gebieden het beste.
Ik ben zelf nog niet in het reuzegebergte geweest, maar moet de moeite zijn. Wij gaan steeds naar het Boheemse woud "Sumava", te vergelijken met onze ardennen maar dan eens zo groot en 20 jaar geleden, daar is zeer weinig volk en de natuur is nog zo ongerept... Maar het Reuzengebergte moet ook indrukwekkend zijn.
kesip is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-03, 04:14   #17
Lid

Tatranka's avatar

Nationaliteit:

DE TSJECHISCHE IS DE BESTE!!!!!!!!!!!!! MNAM.........
Tatranka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-03, 13:43   #18
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:

Tatranko,

heeeeelemaaaaal mee eens! (maar wij zijn zeker bevooroordeeld)
hopelijk vallen nu alle Nederlandse leden niet gelijk over ons heen!
Smajlík_M is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-03, 14:27   #19
Nieuw Lid

Hier het eerste nederlands lid Net zoals iemand al eerder vermelde, ik denk dat de keukens even goed/slecht zijn.
Remko is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-03, 20:17   #20
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:

Hmm ja Tsjechische keuken heeft meer varriatie dan de Nederlandse, hoewel ik wel een febo mis in Tsjechie, ik heb die Nederlandse snackbar ook nooit gezien in PRaag.
Laura is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels