![]() |
|
|
#21 |
|
Moderator
|
Applause, dank je, maar ook Jan(Honza), Jiri (Jirka), Marie, Anna en veel anderen worden gevierd. De verjaardagen, zeker die ronde, worden wel behoorlijk gevierd.
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Forum Freak
|
Ik ben in Tilburg geboren en katholiek opgevoed, maar nog nooit van naamdagen gehoord, of ik heb het niet opgeslagen. Ik zou kiezen voor 22 juli, Maria Magdalena. Maar als ik het goed begrijp heb ik niets te kiezen. De ouders bepalen dus je naamdag. Toch vind ik het erg leuk om dit allemaal te weten.
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
VIP Lid
|
Is het dus zo dat er onderling geen verjaardagskaarten verstuurd worden in Tsjechie? Ik probeerde al te achterhalen wanneer kennissen van ons in Praag jarig zijn maar die beweerden daar niet veel aan te doen. Ik dacht dat het bescheidenheid was, het leek mij leuk ze een kaart te sturen met verjaardag, maar nu begrijp ik dat ik dat beter op hun naamdag kan doen? Of is dat echt alleen met kinderen tot een bepaalde leeftijd? |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Volwaardig Lid
|
Een snellere dan de link die hier vermeldt staat.. In het CZ maar kom je vrij snel uit. Onderaan kan je een naam invullen en dan rolt de datum eruit. http://www.johnboy.cz/web/svatky/
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi hoi! Het is wel een beetje een late reactie op je vraag,maar ik geloof dat Masha ook 'zee'kan betekenen. Dat is misschien ook leuk om te weten voor haar, alleen bitter klinkt een beetje sip! :o)
Groetjes |
|
|
|
|
|
#26 |
|
VIP Lid
|
Het feit wil dat Masha (dus Maria) afkomstig is van Mirjam. In het Hebreeuws betekent het bitter. Zee is een beetje ver gezodcht (misschien iemand die de connotatie bitter niet zag zitten.. en "yam" in het Hereews is inderdaad "zee", maar dat is niet de correcte origine.
Verder, dat mag niet afdoen van het feit dat het een mooie naam is. Soms is Masha ook de roepnaam van Marta.
|
|
|
#27 |
|
Nieuw Lid
|
Tradities rondom Naamdagen
Hoi beste allemaal,
Ik vroeg me af, hoe worden Naamdagen in Tsjechië eigenlijk gevierd? Is dat precies zoiets als verjaardagen in Nederland? (ballonnen, taart, liedje, visite, kadootjes etc) Vieren kinderen met dezelfde naam ook wel eens hun naamdag samen? En hoe werd het feest vroeger in de Middeleeuwen gevierd? Als iemand mij kan helpen, heel erg bedankt :o) Groets van Lau |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Forum Freak
|
Hallo Lauski, er is al wat over geschreven op het forum, als je rechtsboven in bij zoeken in forums, naamdagen intypt, komen er heel wat berichtjes uitrollen.
groetjes, Mayca ![]() Kijk bijvoorbeeld bij;"naamdagen, wat zijn dat".
|
|
|
#29 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
![]()
|
|
|
|
#30 |
|
Gast
|
Naamdag
Ik zag vandaag toevallig dat het dochtertje van een vriendin naamdag heeft vandaag. Wat is gebruikelijk met naamdag?
Is het te verglijken met verjaardag, met kadootjes, taart en slingers? Of is het meer een feitje waar verder niets mee gedaan wordt? Groeten, Ramon. |
|