![]() |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Tsjechische "school" voor kinderen in NL?
Hallo mensen,
in Rotterdam bestaat er een zondagschool voor kinderen om Oekraiens te leren. Nu ben ik eigenlijk heel erg benieuwd of dat ook voor Tsjechische en Slowaakse kinderen bestaat? Ik ben weliswaar nog maar een half jaar oud dochtertje, maar ik zou later willen dat ze ook Tsjechisch leert lezen en schrijven. Dat mis ik helaas (althans, ik maak fouten met de i/y etc.) en vind het prettiger al ze het van een ander meteen correct leert. Heeft iemand ervaring of kent iemand zoiets? Liefst uiteraard in de omgeving Den Haag, maar ben ook best bereid om verder te reizen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
|
Er zijn ook veel Poolse weekend scholen aanwezig in NL met echte Poolse docenten maar ik had tot nu toe nog geen enkele CZ weekend scholen gevonden hier in Nederland. Niet in Rotterdam of Den Haag en ook ergens anders.
![]() |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nieuw Lid
|
Dank je wel voor je antwoord. Dat wordt dan toch maar verhuizen of zelf Slabikar te hande nemen om te kijken of ik mijn dochtertje het perfecte Tsjechisch kan bijbrengen. O
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Volwaardig Lid
|
Ik denk dat je zelf je kinderen (bijna) foutloos Tsjechisch kan leren. Ik spreek met mijn dochters consequent Tsjechisch, de oudste volgt ook de basisschool in Tsjechie en haalde makkellijk het rapport in de 2de klas vorig jaar (ze is 8 jaar nu). Van de school kregen we boeken etc. mee en het lukt heel goed. En we zijn niet eens zo erg druk met het leren bezig. Als je voor je dochter een CZ paspoort regelt, kan ze later ook op zo´n manier misschien op een Tsjechische school zitten.
Oja...we moeten maar 1x per jaar naar de school in Tsjechie gaan, dan doet mijn dochter 1 ochtend met de klas mee, vervolgens maakt ze een aantal oefeningen en gaat met het rapport naar huis. Groetjes en succes later. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nieuw Lid
|
Goh, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik ben bezig met het regelen van een Tsjechisch paspoort, maar is het daadwerkelijk mogelijk om op elke school dit te regelen? Was het een stadsschool of een dorpsschool? Hoeveel tijd staken jullie in het leren? Was het niet teveel voor jullie kinderen? Ik ben zelf niet geboren en getogen in Tsjechie en kan helaas niet mee met alle grammaticale regeltjes. Zou dat voor problemen kunnen zorgen?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Volwaardig Lid
|
Ik hoorde dit toevallig een aantal jaar geleden van iemand die in Frankrijk woont en haar zoon ook in Tsjechie op deze manier de basisschool volgt. Toen ben ik in een basisschool in de buurt bij mijn ouders gaan vragen en het was mogelijk. Het is wel een dorpsschool voor NL begrippen (in een dorp met 10.000 inwoners) maar er zitten ca 400 kinderen op. Bovendien was mijn dochter niet de eerste buitenlandse leerling, ze hebben totaal 5 kinderen die in het buitenland wonen.
Hoeveel tijd steken we in het leren.....1 uur per week ongeveer. En ik heb niet het gevoel dat het teveel is voor haar. Want ze is goed gemotiveerd. Bijna elke (korte) schoolvakantie zit ze daar. In haar klas hier in Nederland zitten nog 2 tweetalige kinderen (een Portugese en een Engelse) en van de juf mogen ze af en toe iets van die andere cultuur laten zien in de klas, een boek, een liedje zingen, een foto...en dat doen ze ook heel graag. Je bent niet in Tsjechie geboren en getogen...om je dochter op zo´n manier Tsjechisch te leren zou je toch wel nu al moeten beginnen :-) Ik bedoel consequent alleen maar Tsjechisch tegen haar te praten. Ook baby´s hebben in de gaten welke taal je tegen ze spreekt. Nog eens succes later! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
wat ik me kan herinneren, moet het kind wel voor het 11e levensmaand de klanken regelmatig horen, om gewend te zijn aan de nuances en klankkleur van andere taal (hoewel het later leren ook wel mogelijk is - maar zo vroeg mogelijk krijgt het wel een voorsprong).
heb net van de week zo'n experiment met baby's gezien op de BBC |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
Volgens mij is dat idd zo, Smajlik_M.. Toen ik een baby was, hoorde ik het tsjechisch voortdurend, mijn moeder kon toen nog niet zo goed Nederlands. Nu spreekt ze het perfect. Toen mijn broertje en zusje geboren werder hoorden zij het veel minder dan ik op die leeftijd. Er is nu een duidelijk verschil te horen in het spreken van Tsjechisch. Met bepaalde klanken die gemakkelijk uit mijn mond rollen, hebben zij veel meer moeite.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
VIP Lid
|
even ter illustratie: er werden een paar baby's even een half uurtje blootgesteld aan hindoe en chinese klanken (die voor een dorosnee europeaan niet vanelkaar te onderscheiden zijn).
na de eerste sessie hadden deze baby's duidelijk herkennings-reacties wanneer ze vervolgens deze klanken later opnieuw hoorden, terwijl baby's die dit niet hadden, of ouder waren er met desinteresse op reageerden (of helemaal niet). erg boeiend. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
VIP Lid
|
Smajlik, is die BBC-reportage ergens online te zien?
|
|
|
|