|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#21 |
|
Nieuw Lid
|
Als ik je verhalen lees, Smajlik_M, zou ik bijna mijn vlucht naar Praag willen cancelen. Aan de andere kant ben ik nu ook wel vreselijk nieuwsgierig naar het hele proces en het aanbod. Ik ben het helaas niet eens met Raymond (overigens niet op de persoon, want je bent heel sympathiek, je hebt me vreselijk veel geholpen, dank daarvoor) dat een Nederlander zich moet afschepen met een salaris van 30000Kc omdat het nu eenmaal een gemiddelde is in Tsjechie. Men weet wat men binnenhaalt als men mensen laat overkomen uit Nederland (in mijn geval, want ze reageerden op mijn CV op Monsterboard) en ze vragen in hun applicationform mijn salariswens. Gemiddelde salarissen bij Accenture in NL zijn ook rond de 2500 netto (hangt wel van het niveau van de functie af) en worden deze mensen voor extreem hoge bedragen in het land weggezet. Ik sprak j.l. nog een controller die met dit bedrijf te maken heeft en ook deze gaf aan dat ze hoge eisen hebben, hoger dan bedrijven als LOGICA/CMG, Getronics etc. Dat er een administratieve rompslomp achter elke medewerker is, mag dan wel waar zijn, maar nooit zoveel dat het bedrijf daardoor niet schitterende panden uit de grond kan laten rijzen. Laten we niet vergeten dat wanneer Accenture zich zo opstelt zoals ze het nu doen ze inderdaad beter al hun bedrijven in low-budget landen te plaatsen en dat geldt niet alleen van hen. Wellicht kan iedereen overwegen aandelenpakketje aan te schaffen van Accenture CZ, dan maak je lekker veel winst.
|
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Moderator
|
kikikikina,
ja, wat een bedrijf wil bieden voor een functie is inderdaad zaak van het bedrijf zelf, maar 30.000 voor een HBOer, met een gedegen talenkennis... is m.i. ietwat aan de magere kant. als je inderdaad een beetje Tsj bedrijf hebt, zit je op HBO/WO niveau wel wat hoger (plm 50.000). je buitenlandse ervaringen kunnen ook aanzienlijk meespelen. Grotere internationale bedrijven beiden al zo'n beetje voor een HBO/WO consultancy medewerker minimaal 60-70k per maand soms plus auto, laptop en mobieltje. Ik wil niemand ontmoedigen een baan voor 30.000 te nemen - die keuze moet je zelf bepalen (waarschijnlijk krijg je eerder een 30.000-baan in de schoot geworpen dan een van 90.000, dus....). Wat ik wel met Raymond eens ben; met die 30.000 is wel rond te komen, gezien de vaste lasten in Tsj veel lager liggen dan in NL - en met twee inkomens heb je ook weer meer. Om je te orienteren vanuit je huidige NL salaris is wel een verkeerde uitgangspunt, maar dat snappen jullie ook wel.
|
|
|
#23 |
|
Moderator
|
by the way - op www.grafton.cz staan alle gangbare vacatures, en zij hebben (bijna als enigen) bij de meeste functies een salarisindicatie
|
|
|
#24 |
|
Nieuw Lid
|
Ja, in zoverre ben ik het inderdaad met je eens. 30000Kc is voor Tsjechische begrippen erg veel, maar ik ben verwend door de Nederlandse overheid (werk bij het minsterie van Defensie) en krijg nagenoeg 3x zoveel dan wat men daar biedt. Moet het voor mij een showstopper zijn? Nee, niet echt, maar dan komt het volgende. Mijn partner is niet Tsjechisch, kent de taal (nog) niet, heb een dochterje van een half jaar en moet dus de eerst komende tijd dit gezinnetje onderhouden. Mijn nichtje woont in Praag, deel 6, Holesovice, dus niet zo super, betaalt 9000Kc voor een 1-kamer woning en de rest is voor zichzelf. Ze heeft dus behoorlijk weinig om rond te komen, want ze verdiend 22000 als JURISTE!! Moet ik daar dan ook "tevreden" mee zijn? Ik kan me voorstellen dat je dan denkt waarom ik eigenlijk naar Praag wil. Eigenlijk om dezelfde reden als Raymond, avontuur, maar niet ten koste van alles.
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Moderator
|
ik snap je standpunt wel. ook ik zou niet een zgn HBO baan aannemen voor 30.000 waarbij je uitendelijk een callcentre functie krijgt (even simplistisch gezegd). niemand houdt je tegen natuurlijk, maar ik denk dat je meer waard zou zijn.
en zeker niet ten kost evan alles ervoor gaan. als je de financiele ruimte hebt, en je vind het een leuke avontuur, why not. met nederlandse (niet-tsjechisch-sprekende) partner en kindje, heb je andere prioriteiten natuurlijk.
|
|
|
#26 |
|
Actief Lid
|
Ik werk hier in NL alleen en zal dat in CZ ook gaan doen. Ook dan weet ik zeker dat ik met een gezin best rond kan komen van 30.000czk. Ik ga straks voor ongeveer 1/3 werken van wat ik nu verdien, maar dat kan je idd niet vergelijken zoals Smajlik al aangaf.
Maar waarom wil je naar CZ? omdat je naar CZ wilt? Of omdat je geld wilt verdienen? Niet tegen een persoon bedoelt, maar op het forum kom je vaak mensen tegen die "er niet aan denken om voor 30.000czk te werken" Maar dan vraag ik me al af wat de redenen voor vertrek uit NL zijn. De zgn Expats, die een paar jaar blijven hangen in een land, werken daar voor buitenlandse salarissen en opereren vaak op een wat hoger niveau. Maar als ik heel eerlijk ben (ongeacht het niveau van de functie) vind ik 50 - 60.000 czk voor een manager HR behoorlijk veel, voor CZ begrippen dan. En m.i behoort dat ook niet tot de groep die op hoger niveau opereert, zoals ik al aangaf (kan ook best zijn, dat ik een te min beeld heb hoor van HR medewerkers) Maar ik bedoel eigenlijk dat ik een manager HR niet in hetzelfde hokje stop als bijv. een Operations Manager (terwijl het hierarchisch misschien best wel gelijk staat aan elkaar) Bovendien is salaris niet het belangrijkste in CZ, secundair is veel belangrijker. Kijk, ik zou graag voor 60.000 czk willen werken hoor, begrijp me niet verkeerd en ik snap ook wel dat je bepaalde eisen mag en wilt stellen, maar ik denk niet dat het realistisch is om te zeggen van: maar nu verdien ik dit en dit......en nogmaals, de redenen zijn natuurlijk voor een ieder verschillend. Ik heb salaris op een lager pitje gezet, omdat ik hoop dat dit een investering is voormezelf, waarbij het geld dan vanzelf naar je toe komt (bijv doordat je ervaring in buitenland hebt) En kikikikinka, het is echt niet tegen jou bedoelt of zo hoor en als je het kunt (60.000czk) krijgen, zou je gek zijn als je het niet doet natuurlijk Sterker nog, ik hoop voor je dat ze het geven, meen ik echt! (dan sta ik een dag later aan het buro van m'n chef om verhoging te vragen namelijk, hahahahahahahaha, geintje hoor) |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Nieuw Lid
|
Dan zou je eerst moeten weten wat ik kan om te kijken of we samen een vergelijking kunnen trekken, maar misschien heb je gelijk.
Wat ik overigens niet erg aardige opmerking van je vond was het verhaal dat je vond dat een HR manager niet evenredig kan zijn aan een Operations manager. Ik denk dat je een behoorlijk vertekend beeld hebt van een HR manager en een veel te mooi beeld van een Operations manager. Maar dat is uiteraard ieder zijn mening. Ik ga naar Tsjechie, liefst naar Praag omdat ik daar mijn nichtje heb zitten en mijn oma voor wie ik in cruciale momenten wil zorgen. Ik ben overigens ook best tevreden over Nederland, maar het is en blijft een avontuur om ergens anders te zitten dan alleen maar in Nederland. Ik mis bij Defensie het internationale aspect (wie zou het zeggen;-)) en daar zou het me wel geboden worden. Daarnaast zou ik het leuk vinden als mijn dochtertje goed Tsjechisch leert. Niet alleen van mij maar ook met behulp van goede educatie Ik heb nu een paar keer Praag bezocht en ik moet zeggen dat als je een beetje leuk wilt wonen en mee wilt gaan in het leven in Praag ben je best duur uit. Het zou dan een optie zijn om buiten Praag te gaan wonen, maar daar heb ik zelf niet zoveel zin in. Je gaat toch niet naar Tsjechie om uiteindelijk met alles tevreden te zijn? Overigens, los even van de discussie, hoe is de verhouding loonbelasting in Tsjechie? Is het net al sin Nederland? En voordat ik het vergeet, wat zijn die secundaire voorwaarden die in Tjeschie zo interessant zijn? In de advertentie zag ik niet meer dan in NL, behalve extra die AMEX. Daar sta ik niet zo op te wachten, maar zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie? |
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Actief Lid
|
Zoals ik al zei in mijn reactie,bedoelde ik die opmerking over HR niet rot. Probeer het anders uit te leggen. HR kan denk ik ook als het moet opgevuld worden door een local. De ECHTE hoge functies zijn vaak de functies waar een buitenlander voor wordt aangetrokken (bij Internationale bedrijven). Die worden bijv. voor 2jr naar CZ gezonden om alles op pootjes te zetten. Ik doelde er echt neit op om HR onderuit te halen, als ik verkeerd overkwam, mijn excuses daarvoor. Hoop dat ik het zo wat netter heb omschreven. Ik weet wel wat ik bedoel, maar vind het soms lastig om dat op een PC over te brengen......
![]() Wat ik heb begrepen van Accenture is dat de loonbelasting tussen de 20 en 28% zit? Weet niet of dit helemaal correct is, maar dat is wat ik me heb laten vertellen. Wat betreft extra's: ze schijnen veel dingen te ondernemen met het personeel, dagjes uit etc. Je krijgt natuurlijk je lunchbonnen en je eet 's middags warm, dus je zal voor jezelf weinig kwijt zijn aan voedsel. (overigens betaal je zelf iets van 34kronen pd voor die bonnen en 46 door het bedrijf), spot bonus als je iets goed hebt gedaan (kan bepaald worden door je direct leidinggevende), na 1jr krijg je 12.000czk aan vouchers (bijv voor sportschool, bijdrage een vakantie etc). na 2jr wordt dit 14.000 en dan elk jaar 1.000 hoger. Bij goede prestatie van het bedrijf een "eindejaarsbonus" die kan oplopen tot 10% van je jaarloon. Ziektenkostenverzekering --> betaald alleen een deel van je bruto loon en de rest is voor de werkgever --> scheelt in mijn geval al snel € 200 per maand (want vriendin wordt straks verzekerd door de staat), pensioenvoorziening, plus dat ze voor de buitenlanders nog iets aanvullends afsluiten (soort levensverzekering). Dit omdat je in NL 2% per jaar dat je in het buitenland verblijft, kwijt raakt van je AOW. Kan zijn dat ik nog wat vergeten ben, maar geloof dat dit de grootste lading wel dekt En nogmaals mijn excuses over de opmerking over HR, ik bedoelde het niet zo rot, hoop dat ik mijn gedachte nu wat duidelijk heb over kunnen brengen Citaat:
|
|
|
|
#29 |
|
Actief Lid
|
Wat een leuk onderwerp wordt hier weer onder de loep genomen.
Wat de nieuwkomers betreft; het is uiterst leuk wonen in Praag!! Al het begin is moeilijk maar het is zeker de moeite waard. De hogere salarissen zijn specifieke vacatures en die vind je niet zo snel. Wanneer je een specifieke studie heb gedaan met enkele jaren werkervaring kun je evt. wat extra vragen. Overigens zijn de verschillende niveaus die genoemd worden in de vacatures nooit het doorslagpunt. Het belangrijkste voor deze bedrijven is dat je een vreemde taal mee brengt. Als je een administratieve functie aanneemt bij Accenture,ExxonMobil, Inbev, Siemens of SAP (alle bedrijven hebben dezelfde Amerikaanse structuur waarvan Inbev en Siemens geen Amerikaanse bedrijven zijn) is een start salaris van bruto 30k helemaal niet verkeerd. Het belangrijkste is de werksfeer. Je moet er bv van uitgaan dat de verzekering je +/- 30 euro p/m kost. Als je goed zoekt kom je met een huur van 300 euro redelijk weg. Dan moet je denken aan een appartement van +/- 50m2. Bier, sigaretten en eten hoeven helemaal niet duur te zijn en dat zie je in Praag ook weer terug. Als ervoor kiest om naar Praag te vertrekken zou ik wel adviseren wat spaargeld mee te nemen. Dit maakt de start wat simpeler ;-) Ik zou zeggen: laat je goed informeren zodat je niet tegen te lastige zaken aanloopt. Zo te horen zijn er voldoende woonachtig in Praag die je daar de weg kunnen wijzen. Jord |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Nieuw Lid
|
Ik moet zeggen dat ik 30k ook wat aan de lagere kant vind. Ik ken nogal wat tsjechische ex collegas die in praag in de IT zitten. Moet zeggen wel allemaal WO opleiding. Maar die zitten met salarissen tussen de 40-60k en dat zijn geen managers.
|
|
|
|