|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Legende
|
Corruptie in Tsjechië
bron : Prague Daily Monitor
http://www.praguemonitor.com/ctk/?st...40701i20060908 de tsjechen wonen en leven in een corrupt land. althans dat denkt men. in een poll in 2001 geeft 52% van de tsjechen te kennen in een corrupt land te wonen. in 2006 is dat al 66%. voornamelijk mensen tussen 45-49 jaar ervaren de corruptie. het overgrote deel van de mensen geeft toe regelmatig wat smeergeld uit te geven. de meeste tsjechen menen dat de afgelopen 3 jaar de corrupte sterk is toegenomen. 1/3 van de ondervraagde mensen verwacht dat de corrupte de komende jaren ook nog verder zal stijgen. 56% van de mensen vindt het ook gewoon om regelmatig smeergeld uit te geven. 80% van de tsjechen vindt dat de overheid tegen de omkoperijen moet vechten en niet zij. maar er is toch nog licht in de duisternis te vinden, 50% van de tsjechen vindt het toch nuttig tegen corruptie te vechten. 5% geeft aan de politie om te kopen indien het nodig zou kunnen zijn. de meeste corruptie zit volgens de tsjechen in de burocratische wirwar van de ambtenarij. volgens de ranglijst van Transparency International staan binnen de EU Polen en Letland hoger op de lijst, dus Tsjechie op plaats 3. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Legende
|
bron : Prague Daily Monitor
http://www.praguemonitor.com/ctk/?st...40725i20060908 de top drie van landen die corrupte het meest makkelijk accpeteren als onderdeel van het dagelijkse leven : 1. Bosnie-Herzogowina 2. Roemenie 3. Tsjechie 60% van de europeanen denkt dat omkoperij-praktijken onnodig zijn. in zwden denkt 8% dat corrupte "normaal" is. in engeland is dat 17% NB : in nederland is het ook al niet veel beter. de bouw-fraude !!?? met kerst al die giga grote kerstpakketten voor ambtenaren die o.a. aanbestedingen doen voor wegenbouw ... enz enz |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
Kan het wel bevestigen. Heb in al die jaren nog nooit een bekeuring (meestal voor speeding) volledig betaald, altijd weten te halveren. In ruil voor?? Geen paragons, en dus de mogelijkheid voor de agent om het geld rechtstreeks in z'n broekzak stoppen. En moet eerlijk zeggen, dat ik daar het probleem niet zo van zie. Hij blij want extra centje en ik blij, want hou wat meer kronen in m'n zak...........
win win situatie dus Gr. Raymond |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Actief Lid
|
ja daar zit wel wat in wat je zegt, maar uiteindelijk stel je zoiets ook niet voor als je weet dat ze er niet gevoelig voor zijn. Dus het verlies van waarden en normen, begint bij de diender zelf. Als "klant" speel ik daar alleen maar op in. En moet wel zeggen dat ik dit een andere vorm van corruptie vind dan bijv omkoping voor een stuk grond of bouwvergunning of wat dan ook. Dan vind ik een prent halveren nog redelijk onschuldig.........
En by the way: ik ben hollander he, dus normen en waarden? die zijn wij jaren geleden al verloren geintjeeeeeeeeeeeeeeee (voordat er straks weer serieus op gereageerd gaat worden) |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Kwalijk. En zeker geen wi win. Verliezers alom. Corruptie is jammer genoeg nooit helemaal uit te roeien, maar ik zou er zeker geen profijt van willen trekken. Meen je het nu echt wat je zegt, Raymond. Kan het haast niet geloven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Actief Lid
|
Tabe, zie mijn 2e reactie. tuurlijk maak ik er een beetje een geintje van. Maar het is wel degelijk waar dat ik vrijwel nog nooit een bekeuring volledig heb betaald. En meestal kwam dat doordat ik gewoon niet zoveel kronen in mn zak had (of in ieder geval deed alsof ik niet zoveel in mn zak had) en de agent dan ZELF zoiets voorstelde. Tja, daar stem k dan wel mee in. Dat het kwalijk is, ben ik wel met je eens.......
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
![]() En ik ben het verder met Marcel en Tabe eens hoor, ik persoonlijk zou het ook niet kunnen, corrupt zijn. Mijn (tweeling)zus zegt altijd: "Als ik in reïncarnatie geloof dan ben ik een nieuw zieltje, die moet het allemaal nog leren". En omdat het mijn tweelingzus is geldt dat dus ook voor mij!!! |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Forum Freak
|
Ja hoor, volgens mij heb je daar volkomen gelijk in!!!!
|
|
|
|