het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 07-09-06, 10:17   #61
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
dit is niet een gevolg van het systeem - mijn dochter heeft in nederland (op het vwo) ooit aan het begin van het schooljaar door de wiskunde leraar naar huis gestuurd om ipv een 5mm ruitjesschrift even eentje met 10mm ruitjes te halen.
inderdaad lijntje is een lijntje, en als een docent(e) - in NL of in CZ - met het verkeerde been uit bed is gestapt en precies de juiste geodriehoek of je juiste ruitjes of lijntjes moet hebben, is dat iets wat niets met het systeem te maken heeft. en chagrijnge docenten kom je overal ter wereld tegen, maar ook hele goeie toegewijdde.

bedenk wel dat rijtjes stampen (hoewel ik ook moet bekennen dat het cru klinkt dat "stampen") bijvoorbeeld de tafel van... heeft elk kind moeten doen (ik neem aan ook jij). wat ik wel merk is dat mijn in NL opgeleidde dochter toch minder parate kennis heeft, dus als je vraagt wanneer WO1 begon of 4*9 of 12*12 vraagt zit ze ook te stamelen en te stotteren....

hoewel ik individuele benaderingen misschien op het eerste gezicht humaner vind, denk ik toch dat niet dat het net zo effectief is.
Smajlík_M is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-09-06, 10:24   #62
Actief Lid

TMvM's avatar

Nationaliteit:
daar ben ik het wel met je eens maar daar is elke leeraar in een slechte bui en het gaat niet alleen om rijtjes stampen maar alles.elk vak. dus biologie,wiskunde..... letterlijk uit je hoofd kennen en alles wat de leraar verteld moet je precies zo opschrijven.

vergeet niet dat ik dit alleen maar uit de mond heb en niet uit eigen ervaring
TMvM is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-09-06, 12:06   #63
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
ook ik heb een pedagogische-bagage in mijn opleiding gehad - en dus ook niet iemand die zomaar iets hoort luiden zonder te weten waar de klepel hangt, en ben toch van mening, dat het Tsjechische systeem per definitie bepaald niet slechter is.

dan zul je eerder statistische gegevens erbij moeten halen zoals, schooluitval, percentage hoger opgeleidden, etc.
omdat het voor iemand een vreemd systeem is, wekt het soms verbazing (of weerstand op), maar dat is een gevoel. geen indicatie over de kwaliteit.

en geef maar toe, na dat hele studiehuis-geexperimenteer (en die voorgaande decenia van veranderingen op de middelbare scholen) waar koppige staatssecretarissen even hun prestige door de strot van het onderwijs ramden, en wie zijn de dupe.... de leerlingen.

domweg iets opstampen is inderdaad niet het doel - de leerlignen wordt vanzelf wel bijgebracht hoe ze die rijtjes feiten moeten kunnen toepassen.

een (top)sporter wordt je ook niet geheel zonder pijn,... dus om een beetje stevige kennisbasis te leggen, zul je wel eens dingen moeten doen die misschien (binnen redelijke grenzen wel te verstaan) wel niet leuk lijken, maar wel werken.
Oud 07-09-06, 12:10   #64
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
nog een kleine opmerking erbij: gezien je de laatste tijd toch hoorde dat zelfs aankomende-docenten (PABO-studenten) niet eens eenvoudige reken(wiskunde)sommen meer kunnen maken... zet je dat neit aan het denken? hoe kan een hele generatie (als het een enkeling zou zijn, ok) zulke elementaire vaardigheden kwijtgeraakt zijn????
Oud 07-09-06, 12:24   #65
Actief Lid

TMvM's avatar

Nationaliteit:
is ook wel zo.
zoals met alless heeft ieder ding zijn positive en negative kanten
Oud 07-09-06, 12:46   #66
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
daarom. geheel mee eens... (by the way, je bril zit scheef)
Oud 07-09-06, 12:50   #67
Actief Lid

TMvM's avatar

Nationaliteit:
nee hoor dat hoort zo. is modern
Oud 07-09-06, 13:51   #68
Volwaardig Lid

Jana's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Smajlík_M schreef:
nog een kleine opmerking erbij: gezien je de laatste tijd toch hoorde dat zelfs aankomende-docenten (PABO-studenten) niet eens eenvoudige reken(wiskunde)sommen meer kunnen maken... zet je dat neit aan het denken? hoe kan een hele generatie (als het een enkeling zou zijn, ok) zulke elementaire vaardigheden kwijtgeraakt zijn????
Even een korte opmerking: ik woon inmiddels al 9 jaar in Nederland en het blijft me verbazen hoe slecht veel Nederlanders hun schrijftaal beheersen. Vaak zijn dat hoogopgeleide mensen en ze weten niet hoe de Nederlandse grammatica (het gaat meestal om het schrijven) in elkaar zit.

Ik zat als kind op een Tsjechische traditionele school en we moesten inderdaad veel "stampen" maar de grammaticale regels ken ik nog steeds heel erg goed .....

En dat geldt ook voor Duits - op Tsjechische school heb ik Duits geleerd en we moesten ook veel uit het hoofd leren. Afgelopen jaren heb ik amper Duits hoeven spreken maar die regeltjes kan ik zo opnoemen....

Dus het "uit het hoofd leren" is zeker niet verkeerd....
Jana is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-09-06, 20:28   #69
Actief Lid

Baan's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Jana schreef:
Even een korte opmerking: ik woon inmiddels al 9 jaar in Nederland en het blijft me verbazen hoe slecht veel Nederlanders hun schrijftaal beheersen. Vaak zijn dat hoogopgeleide mensen en ze weten niet hoe de Nederlandse grammatica (het gaat meestal om het schrijven) in elkaar zit.

Ik zat als kind op een Tsjechische traditionele school en we moesten inderdaad veel "stampen" maar de grammaticale regels ken ik nog steeds heel erg goed .....
Het schoolse leren gaat helemaal anders worden volgens de laatste trents.
Wij hebben op school meer leerlingen met meer geslaagden door een ander onderwijs systeem.(VMBO)
Bedrijfssimulatie heet het, en de leerlingen vinden dit leuk onderwijs.
Het vak Nederlands en engels en wiskunde en maatschappijleer hebben duidelijk een link met de praktische vakken.
Ze leren bij de wiskunde les waarom ze een schuine kant moeten berekenen, om een dakkapel te maken.Visueel maken
In de praktijk zal het minder voorkomen om klassikaal te leren , veel meer op zelfstandig leren.
Probleem oplossend denken moet gestimuleerd worden.
Je moet weten waar je het kunt vinden is het leren in 2006 en je moet competent zijn voor een vervolgopleiding.
Zie ook polytechniek op het net.
Baan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-09-06, 20:47   #70
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
dat dit de trend is, is wel duidelijk.

alleen, heb ik soms een beetje de moeite dat de leerlingen steeds iets "leuk" moeten vinden.... maar juist dat "zelfstandig" leren is iets wat m.i. heel veel valkuilen heeft.
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels