|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#11 |
|
Forum Freak
|
Heerlijk om alles te lezen
. Omdat ik er nu ook zelf geweest ben, kan ik het allemaal beter plaatsen. Bedankt.
|
|
|
#12 |
|
Actief Lid
|
Voor het eerst in Tsjechië,maar niet voor het laatst!!Deel 3
Vervolg Za 12/08
's Avonds gaan eten in het restaurant Vlèetín in het gelijknamige dorp. We hadden van dit restaurant een wegwijzer gezien in Èeský Dub. Werden ontvangen door een zeer vriendelijke dienster die perfect Engels sprak. Na het ontcijferen van de menukaart de bestelling geplaatst en intussen de nodige drank laten aanrukken. Als voorgerecht een zeer lekkere knoflooksoep gegeten. Was verbaasd door de manier van opdienen. Bord met croutons en kaas waar dan met een apart kommetje de soep werd toegevoegd. Daarna 4x steak op 3 verschillende wijzen. De kinderen met kaas en ham, ie van mijn vrouw met Argentijnse saus en die van mij naturel, maar met een spies aardappelen op 3 verschillende wijzen bereid (zie foto in galerij). Als nagerecht 2 grote ijsjes en een turkse koffie. Nog even met de dienster gesproken en wat vertelt over het forum en dat ik het restaurant zou vermelden met de foto van de schotel. Zij is dan een ansichtkaart gaan halen waar o.a. het restaurant opstaat en heeft deze aan mij gegeven, zodat ik ze eventueel ook op het forum zou zetten. Het was toen reeds laat en zijn dan ook bij thuiskomst gaan slapen. ZO 13/08 Laat opgestaan en het weer was slecht, koud en regen. De kachel aangemaakt en de rest van de dag wat gelezen en spelletjes gedaan met de kinderen. Ook de volgende dagen al wat voorbereid op de kaart. MA 14/08 's Morgens eerst naar de bakker om broodjes. Na het eten vertrokken naar de site Panská skála in Práchen (tussen Nový Bor en Kamenický Šenov) voor een bezoek aan de grootste basaltrotsen in Europa. Wat mij vroeger reeds was opgevallen viel mij deze rit nog meer op: de Tsjechische bestuurders rijden graag in het midden van de weg, met alle gevolgen van dien (zie aankomstdag, ongeval in Kotel). Heeft dit nu te maken met het ontbreken van wegmarkeringen of is het de nonchalance van de bestuurders? Ik weet het niet, maar het leidt geregeld tot gevaarlijke situaties. Bij het oprijden van het marktplein van Èeský Dub, had ik gelukkig een snelle reactie in huis toen een bestuurder de hoek omkwam en zeer belangstellend de stratenmakers op het plein aan het bekijken was. Dat hij intussentijd recht op mijn wagen afstevende, was hem totaal ontgaan. Op Panská skála aangekomen hebben we uitgebreid de rotsen bekeken, beklommen en gefotografeerd. Men was reeds zeer ver gevorderd met de aanleg van de nieuwe parking en bijhorend gebouw. Op de site zelf was men bezig met het verwijderen van het overtollige struikgewas en was het gras gemaaid. Je zag dat deze site opgewaardeerd werd en dit verdient ze ook. Aan de auto gegeten en een kleine veldslag uitgevochten met de vele wespen (zij hadden talrijke doden in hun rangen). Vandaar terug naar Nový Bor. Onderweg aan een stalletje nog eerst wat aardappelen en tomaten gekocht, en dan verder naar Èeská Lípa. Daar een bezoek aan een supernova en dan verder naar Jestøibi. Daar gaan kijken naar de resten van de burcht. Wel mooie uitzichten over het landschap vanop de toren. Op het informatiebord gelezen dat dit nog maar 1/4 van de originele burcht was. Verder doorgereden naar Bezdéz en daar ook een bezoekje gebracht aan burcht. Deze was wel gesloten (maandag), maar het uitzicht was wel open. Dit uitzicht is prachtig, we konden de Jested zien dit is in vogelvlucht toch +/- 30km verder. Terug in de auto richting huiswaarts gereden via het grote natuurgebied. Daar, in the middle of nowhere, stapt uit de berm een politieagent op de baan met een stopbordje. Wagen aan de kant gezet en de raam van de passagier geopend. Er werd een heel hoop Tsjechische zinnen aan ons gericht, waar wij geen moer uit konden maken. Toen vroeg mijn vrouw aan hem "papers" en er kwam een zeer kort knikje. Ik al mijn papieren, identiteitskaart en rijbewijs bijeengezocht en aan hem gegeven. Deze werden uitgebreid bekeken en teruggegeven. Tijdens mijn zoektocht had hij mijn lichten, voorbanden en de zitjes van de kinderen gekeurd. Voor mijnheer agent was blijkbaar alles in orde en we konden doorrijden. Verder huiswaarts via een wirwar van kleine landwegen en weggetjes, uitstekend gegidst door mijn vrouw. Ze heet wel niet TomTom, maar haar werk is vergelijkbaar. Bij thuiskomst was het wel beginnen regenen. Vervolg is voor later. ![]() |
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Legende
|
Citaat:
![]()
|
|
|
|
#18 |
|
Legende
|
Als ik er nog niet was, dan is het in ieder geval een aanrader om bij de notities te zetten voor een volgende gelegenheid.
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
Freddy hoe ben je aan de foto gekomen van dat restaurant.Ik kan moeilijk geloven dat jij die foto genomen hebt op je laatste reis naar Tsjechië.In je reisverslag kon ik niets terugvinden van sneeuw in die periode van het jaar.
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Legende
|
Gezocht en gevonden via google en........... genoteerd voor een volgende trip.
Ps Ik ben meer in Tsjechië geweest dan deze zomer hoor !
|