![]() |
|
|
#41 |
|
Nieuw Lid
|
niet makkelijk
Ik weet het is geen makkelijke beslissing, maar we willen wel alle aspecten van het leven in Tsjechië bekijken.
ook wij moeten er leven, een inkomen hebben en kunnen genieten van ons leven. Wij willen onze kinderen echt geen moeilijker leven geven dan nodig is. Maar doordat ze al op deze leeftijd zijn , is er wel goed mee te overleggen. Ook hun hebben, net als wij, wel hun twijfels. ( en dat mag en moet ook) Maar wij als gezin hebben het eigenlijk al jaren over emigreren, maar doen het steeds niet. Waarom ? Angst voor het onbekende, alles achter laten wat je hebt, de taal misschien nooit goed kunnen beheersen, en zo kan ik nog wel een paar opnoemen . Maar wij hebben samen juist de keus gemaakt om deze periode van ons leven toch verder tekijken, omdat de kinderen dan ook mee zouden kunnen beslissen. Misschien niet slim maar mij lijkt het met kleine kinderen veel moeilijker, vooral als je in den vreemde een eigen bedrijf wil opstarten. En op deze leeftijd is de verhouding tussen ouders en kinderen ( in ieder geval bij ons) uitstekend. Er is een goede kommunicatie mogelijk tussen ons, wat me met kleine kinderen veel moeilijker lijkt. wij houden er ook wel rekening mee dat als de kinderen volwassen zijn ze zelfs weer terug gaan naar Holland. Maar zolang wij met z'n vieren het willen uit zoeken gaan wij ervoor. vgr Lizan ![]() |
|
|
|
|
|
#42 |
|
VIP Lid
|
Onderwijs in tsjechie
Hallo,
Wie kan mij vertellen waar ik info kan vinden over onderwijs in Tsjechie voor mijn nederlandse kinderen? Zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Alvast erg bedankt! Gr, Krullie. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
VIP Lid
|
Afhankelijk waar je je wilt vestigen (gemeente) zou ik eerst hier beginnen: http://www.msmt.cz/default.asp?language=en
of bij de Ambassade in Den Haag informatie inwinnen. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
INternationale school in Praag en een dependance in Olomouc. Onze kinderen 6 en bijna 10 jaar gaan vanaf 7 september naar OLomouc op school. www.tisol.cz
gr. Jolanda |
|
|
|
|
|
#45 |
|
VIP Lid
|
Alleen deze 2? Niet 1 in omgeving Liberec? Zou mooi zijn.
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Actief Lid
|
Hi,
Ik heb een vriendin met dochter in Tsjechië maar als ik haar verhalen hoor hoe de scholen daar zijn zou ik me kids daar niet op willen hebben. ik hoor dat ze heel streng zijn en je word gehersenspoeld niks zelfstandig denken, alles letterlijk leren |
|
|
|
|
|
#47 |
|
VIP Lid
|
Dat hoor ik dus ook overal. Brrrrrrrrrrrrrr......
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Volwaardig Lid
|
hallo
wij willen ook naar tsjechie en hebben al een huis daar wat dus eerst verbouwd moet worden. onze kids zijn nu 15 en 16 en die doen dit jaar examen op het vmbo maar dan komt de keuze wat moeten we daarna. we hebben al zitten denken om de dochter die 15 is hier in nederland de vervolgopleiding te laten volgen omdat de taal het grootste struikelblok zal zijn maar dan ben je ook aangewezen op familie of zo om onze dochter onder te brengen , want als ze van school komt is ze nog maar 15 bijna 16 en dus geen optie om alleen te wonen de zoon is dan 17 en wil niet verder leren. wat me tot de volgende vraag brengt tot welke leeftijd zijn ze verplicht om naar school te gaan? de school heeft inderdaad veel haken en ogen en is misschien ook inderdaad voor de kids een moeilijke leeftijd om te emigreren. |
|
|
|